SHOFIA, ALIF OKTA and Fauziati, M.Hum.,, Prof. Dr. Endang (2016) LEARNING STRATEGIES TO DEVELOP SPEAKING SKILL: A CASE STUDY OF GOOD ORAL COMPETENT STUDENTS OF MADRASAH ALIYAH NEGERI KARANGGEDE. Thesis thesis, MUHAMMADIYAH UNIVERSITY OF SURAKARTA.
PDF (PUBLICATION ARTICLE)
NASKAH PUBLIKASI 2.pdf Download (874kB) |
|
PDF (FRONT PAGE)
HALAMAN DEPAN.pdf Download (1MB) |
|
PDF (CHAPTER 1)
Chapter I.pdf Download (167kB) |
|
PDF (CHAPTER II)
CHAPTER II.pdf Restricted to Repository staff only Download (409kB) |
|
PDF (CHAPTER III)
CHAPTER III.pdf Restricted to Repository staff only Download (170kB) |
|
PDF (CHAPTER IV)
CHAPTER IV.pdf Restricted to Repository staff only Download (564kB) |
|
PDF (CHAPTER V)
Chapter V.pdf Restricted to Repository staff only Download (206kB) |
|
PDF (BIBLIOGRAPHY)
BIBLIOGRAPHY.pdf Download (188kB) |
|
PDF (APPENDIX)
APPENDIX.pdf Download (2MB) |
|
PDF (PERNYATAAN PUBLIKASI)
PERNYATAAN PUBLIKASI.pdf Restricted to Repository staff only Download (366kB) |
Abstract
Penelitian ini tentang analisa strategi belajar siswa yang berkompeten dalam kemampuan berbicara. Cara belajar ini berdasarkan klasifikasi strategi belajar bahasa oleh Oxford. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi strategi belajar siswa yang berkompeten dalam kemampuan berbicara , untuk menganalisa factor-faktor yang mempengaruhi pemilihan strategi belajar oleh siswa – siswa yang berkompeten dalam kemampuan berbicara, untuk mengidentifikasi strategi belajar yang paling dominan digunakan oleh siswa-siswa yang berkompeten dalam kemampuan berbicara, untuk mengidentifikasi persamaan dan perbedaan strategi belajar yang digunakan oleh siswa-siswa yang berkompeten dalam kemampuan berbicara. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif yang berfokus pada study kasus. Peserta dari penelitian ini adalah dua orang siswa yang berkompeten dalam kemampuan berbicara. Pemilihan siswa berdasarkan pengamatan dan dokumentasi. Data – data dikumpulkan dari pengamatan, dokumen, angket dan wawancara. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa siswa-siswa yang berkompeten dalam kemampuan berbicara menggunakan enam strategi yang dicetuskan oleh Oxford. Perbedaannya ada pada frekuensi penggunaan dari keenam strategy tersebut. Faktor – faktor yang mempengaruhi pemilihan strategi belajar oleh siswa yang berkompeten dalam kemampuan berbicara adalah kecakapan dalam belajar bahasa, gaya belajar, sikap dan motivasi, kepribadian dan pengaruh guru. Strategi yang dominan digunakan oleh siswa yang berkompeten dalam kemampuan belajar adalah strategi Compenstaion. Dua siswa MAN Karanggede yang berkompeten dalam kemampuan berbicara memiliki persamaan yaitu rata-rata nilai tertinggi mereka jatuh pada penggunaan strategi Compensation dan rata-rata nilai terendah adalah strategi Social. Strategi kedua yang sering diguanakan oleh siswa 1 adalah strategi metacognitive sedangkan siswa 2 adalah strategi memory. Kata Kunci: Strategi belajar, Siswa yang berkompeten dalam kemampuan berbicara Abstract This research is about the analysis of learning strategy used by good oral competent students in speaking skill. The learning strategy is based on the Oxford’s classification of language learning strategy. The objectives of the research are to identify learning strategies used by good oral competent students, to analyze factors that contribute to the choice of learning strategies used by good oral competent students, to identify the dominant strategies used by good oral competent students, to identify the similarities and the differences of learning strategies used by good oral competent students. This is qualitative research which focuses on case study research. The participants of the research are two good oral competent students of MAN Karanggede which are choosed based on the observation, documentation and the criteria of good language learners. The data are collected from questionnaire and interview. The findings show that good oral competent students applied six types of learning strategy proposed by Oxford. The difference learning strategy used by two good oral competent students is on frequency of use learning strategy. The factors that contribute to the choice of learning strategies are level of language learning proficiency, cognitive or learning style, attitude and motivation, personality and teacher influences. The dominant learning strategy used by good oral competent students is compensation strategy which student 1 includes in high use and student 2 in medium use. Two good oral competent students of MAN Karanggede have same similarities that are the highest mean score of learning strategy use is compensation strategy and the lowest mean score is social strategy. The second strategy which is frequently used by student 1 is metacognitive strategy, but student 2 frequently uses memory strategy.
Item Type: | Karya ilmiah (Thesis) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Learning Strategy, Speaking Skill |
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education P Language and Literature > PE English |
Divisions: | Fakultas Pasca Sarjana > Magister Pengkajian Bahasa |
Depositing User: | Alif Okta Shofia |
Date Deposited: | 04 Nov 2016 09:13 |
Last Modified: | 04 Nov 2016 09:13 |
URI: | http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/47767 |
Actions (login required)
View Item |