Android Application for Iqro Learning Using Sign Language Method for Deaf

Ningrum, Rara Kinandha and , Nurgiyatna, S.T., M.Sc., Ph.D (2019) Android Application for Iqro Learning Using Sign Language Method for Deaf. Skripsi thesis, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

[img] PDF (Naskah Publikasi)
Naskah Publikasi.pdf

Download (1MB)
[img] PDF (Pernyataan Publikasi Ilmiah)
Surat Pernyataan.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (275kB) | Request a copy

Abstract

Abstract Allah's command and religious education are very important for a Muslim. Quran is one of religious education, so we must learn to read it, with Iqra as an early guide for Muslims to be able to read Al- Quran. However, not all Muslims can learn to recite with in general methods, there are many Muslims with special needs who still find it difficult to learn using in general methods, especially those with hearing impairments, most of whom can only learn with certain methods, cant be seperated from deaf is the sign method. The Role of Sign Language is a visual language that uses body language such as hand gestures, facial expressions, and body movements. Persons with hearing impairment also have their rights as good Muslims who can learn as Muslims in general, but not all Qur'anic Recitation Places can provide teachers with the Quran using signaling methods. Therefore, in this Final Project by utilizing increasingly advanced technology, the learning media built is the android application for iqro learning using sign language method for deaf that are expected to fulfill the rights of deaf people to be able to learn Iqra. Keywords: Application, Deaf, Iqra. Abstrak Perintah Allah dan pendidikan agama merupakan hal yang sangat penting bagi seorang muslim. Al-Quran menjadi salah satu pendidikan agama, maka kita harus belajar membacanya, yaitu melalui Iqra sebagai pedoman awal umat muslim untuk bisa membaca Al-Quran. Namun tidak seluruh umat muslim dapat belajar mengaji dengan metode pada umumnya, ada banyak umat muslim berkebutuhan khusus yang masih sulit belajar dengan menggunakan metode pada umumnya, khususnya para penyandang tunarungu yang kebanyakan hanya dapat belajar dengan metode-metode tertentu, yang tidak lepas dari penyandang tunarungu yaitu metode isyarat. Peran Bahasa Isyarat yaitu sebagai bahasa visual yang menggunakan bahasa tubuh seperti gerak tangan, ekspresi wajah, dan gerak tubuh. Para penyandang tunarungu juga memiliki hak- hak mereka sebagai umat muslim yang baik yang dapat belajar seperti umat muslim pada umumnya, namun tidak semua Tempat Pengajian Al-quran dapat menyediakan guru dengan menggunakan metode isyarat. Maka dari itu, dalam Tugas Akhir ini dengan memanfaatkan teknologi yang semakin maju, media pembelajaran yang dibangun adalah Aplikasi Android Belajar Iqra dengan Metode Bahasa Isyarat untuk Tuli yang diharapkan dapat memenuhi hak-hak penyandang tunarungu untuk dapat belajar Iqra. Kata Kunci: Aplikasi, Iqra, Tunarungu

Item Type: Karya ilmiah (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: Aplikasi, Iqra, Tunarungu
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi dan Informatika > Teknik Informatika
Depositing User: RARA KINANDHA NINGRUM
Date Deposited: 01 Aug 2019 01:58
Last Modified: 01 Aug 2019 01:58
URI: http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/75150

Actions (login required)

View Item View Item